Catatan Penulis
| Home |Follow|Dashboard|

Saturday, February 6, 2016

Antara riak, ujub dan takabbur.

Bismillahirrahmanirrahim..



Jangan rosakkan amalan kebaikan kita dengan rasa ujub dan bangga dengan kebaikan diri kita sendiri. Kadang mungkin kita nak kongsikan agar orang ikut, tapi kalau salah gaya orang akan nampak kita ni bangga diri. Mungkin niat kita baik tapi cara kita yang salah.


Buatlah sebanyak mana kebaikan, tapi sebaik baik kebaikan adalah yang disembunyikan. Sebab tu didik diri dan hati kita ni untuk selalu husnudzon iaitu bersangka baik. Itu yang diajar oleh Rasulullah SAW. Kita nak sedeqah dengan niat orang lain akan ikut juga amalan yang kita buat tu. Paham kan.

Bila kita buat baik dan orang lain nampak kita buat baik, then dia ikut. So dengan kita kita sekali dapat pahala. Tapi bila ada je timbul perasaan riak, takabbur, ujub dan lain-lain ni maka teruskanlah perbanyakkan istighfar. Nak pakai baju mahal dengan niat nak pakai biar lama, teruskan. Nak beramal dengan niat orang lain ikut apa yang kita buat, teruskan. Jangan fikir apa orang nak kata, fikir apa yang Allah nak kata. Sebab tu yang paling utama dan teratas. Kenapa nak perlu cari redha manusia sedangkan redha Allah dan Rasul itu lebih utama? Hakikatnya, Allah tahu segenap dari isi hati kita.

Bersangka baik selalu, dan beristighfarlah. Moga Allah ampunkan dosa hati kita, insyaaAllah.






Jari jemari runcing menaip, 
Shamila Idayu

No comments:

Post a Comment